Inthe
UNITED STATES COURT OF APPEALS
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT
Argued March 14, 2003
RAINBOW/PUSH COALITION, Decided June 10, 2003
Appelant

V. No. 02-1020

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION,

N N N N N N N N N

Appellee

FCC RESPONSE TO PETITION FOR PANEL REHEARING

Pursuant to the Court’s order of August 4, 2003, the Federal Communications Commis-
sion hereby responds to the petition for panel rehearing filed by appellant Rainbow/PUSH
Codlition. Rainbow contends that the Court’s decision, dismissing its appeal for lack of standing,
would have serious adverse consequences for viewer participation in the licensing process for
broadcast radio and television stations and is inconsistent with decisions of the Supreme Court
and this Court as well as FCC policy. Aswe will show below, thisisan entirely unwarranted
characterization of the Court’s decision in this case with respect to the issue of viewer/listener
standing. Contrary to Rainbow’ s extreme description, nothing in the Court’ s opinion imperilsthe
public’ s right to participate in the FCC licensing process. Moreover, the opinion is consistent
with both other decisions of this Court and with Supreme Court standing doctrine. There is no
basis for Rainbow’ s claims that the decision will have the consequences Rainbow predicts.
Moreover, Rainbow does not even seriously attempt to argue that the Court erred in applying the
established principles of constitutional standing to Rainbow and concluding that the test for con

stitutional standing was not met here. The petition should be denied.



BACKGROUND

This case arises from a decisionby the FCC conditionally granting applications to assign
or transfer control of the licenses of a number of television broadcast stations, imposing forfei-
tures on two of the applicants after finding limited violations of relevant statutory and rule provi-
sions and denying petitions to deny the applications filed by Rainbow. Edwin L. Edwards, S ., et
al., 16 FCC Rcd 22236 (2001) (JA 831). Rainbow, which stated that it was representing the
interests of two of its members in Oklahoma City and San Antonio, first petitioned the Commis-
sion to deny the transfer applications for the stations in those communities. After the applicants
revised their applications, Rainbow filed petitions to deny the revised applications and also asked
the agency to revoke al of the existing licenses held by the applicants, Sinclair Broadcast Group,
Inc. and Glencairn, Ltd.

The Court dismissed Rainbow’ s appeal, concluding that it had “failed to produce evi-
dence that it (or one of its members) had suffered the injury-in-fact required for standing.” Rain-
bow/PUSH Coalition v. FCC, 330 F.3d 539, 546 (D.C.Cir. 2003). The Court rejected Rainbow’s
“argument that a member of a station’s audience can establish her standing merely by alleging
that if the Commission were to grant a particular license application then she ‘would be deprived
of ... program service in the public interest.”” 1d.

ARGUMENT

This case turns on the fundamental requirement of Article 111 of the Constitution that a
litigant establish that it has standing. Rainbow had a burden, as the party challenging an adminis-
trative decision in court, “to show a substantial probability that it has been injured, that the
defendant caused its injury, and that the court could redress that injury.” Serra Club v. EPA, 292

F.3d 895, 899 (D.C.Cir. 2002); see Rainbow/PUSH, 330 F.3d at 542. Notwithstanding the



numerous claims in its petition, which we discuss below, the crucial consideration that Rainbow
cannot avoid is that it failed to meet its burden to demonstrate, in the circumstances of this case,
that it, or its members that it represented, had suffered the requisite injury-in-fact required for
standing under Article Il of the Constitution. The Court’s conclusion that Rainbow had not
made an adequate showing of injury, “indeed, it has not even tried,” was correct. 1d. at 543.

Rainbow conterds that the Court failed to understand the FCC'’s licensing process and
that the decision in this case establishes a requirement “for standing that practically speaking can
never be satisfied in appeals from FCC license transfer decisions.” According to Rainbow, the
Court’s opinion “would effectively prevent viewers from establishing standing to challenge
license transfers, ... isin tension with the FCC’ s reliance on Petition to Deny license transfers to
ensure that such transfers do not contravene the public interest ... [and] conflicts with Supreme
Court precedent and FCC policy recognizing that viewers have an interest in maintaining access
to as large and diverse a number of local broadcasters as possible.” Pet. at 3. These claims have
no foundation.

First, Rainbow’ s broad assertions concerning the opinion’s alleged impact on the public's
right to participate in the licensing process confuses statutory and constitutional standing. The
Communications Act providesthat any “party in interest” may file a petition to deny an applica-
tion to transfer a broadcast license (47 U.S.C. 309(d)). The FCC has construed the term “party in
interest” to include any party who is aresident in the service area of the station in question or
who regularly listens to or views the station, such as Rainbow’s members in this case. See, e.g.,
Chet-5 Broadcasting, L.P., 14 FCC Rcd 13041, 13042 1113-4 (1999). See also JA 838 n.8 (point-

ing out that Rainbow based its standing on its members’ residence in San Antonio and Oklahoma



City). Nothing in the Court’ s opinion affects this established policy governing public participa-
tion in the agency’s licensing process.

That a party has a statutory right to participate in agency proceedings does not, of course,
answer the question whether it has standing under the Constitution to challenge the administra-
tive decision by invoking the jurisdiction of an Article Il court. See Serra Club, 292 F.3d at
899. Rainbow s discussion of Articlelll standing simply misconstrues the Court’s opinion. Rairn-
bow’s claim, for example, that the opinion requires viewers to “present evidence of alicense
transfer applicant’ s prospective programming intentions” (Pet. at 3) in order to show standing is
nowhere to be found in the Court’s decision. What the Court said was that “ Rainbow does not
attempt to show” that either its allegations regarding Sinclair’ sillicit control of Glencairn or
Glencairn’s misrepresentation “had a direct effect upon the programming available to its mem
ber-viewers.” 330 F.3d at 544. The opinion repeatedly makes clear that the Court’s decision was
based on Rainbow’ s failure to make, or even attempt, any specific showing of injury. The Court,
for example, pointed out that “[a]bsent a showing that Sinclair’ s assumption of control of KOKH
or KRRT resulted in some actual effect upon programming of those or of the commonly cort
trolled stations in their markets, Rainbow’ s fears of decreased diversity remain purely specula-
tive.” Id. at 545. Rainbow’s rehearing petition points to no such showing.

Earlier in this litigation, Rainbow advanced the theory “that a person has standing to pro-
tect the ‘public interest’ by challenging any decision of the Commission regulating (or, asin this
case, declining to regulate) a broadcaster in whose listening or viewing area the person lives.”
Rainbow/PUSH, 330 F.3d at 542. The Court correctly described this as “automatic audience
standing,” and properly rejected it because “[i]f there were no more to standing than that, ... then

the *irreducible constitutional minimum’ would be irreducible only because it could not be any



smaller and still said to exist.” Id. Even after receiving the panel’ s guidance, Rainbow’ s petition
never indicates how its argument for standing in this case differs from a claim of “automatic
audience standing.”

Rainbow contends that the Court “was wrong to conclude that viewers could only estab-
lish injury from a change in station control by showing how the program content would change
in the future” and that “[sjuch a view ignores other types of possible injury that were not before
the Court as well as the injury caused by the loss of diversity in local programming raised by
Rainbow/PUSH’ s members.” Pet. at 15. However, we understand the Court’ s decision ssmply to
hold that when a party bases standing on his or her status as a viewer of atelevision station, that
party must demonstrate some concrete, particularized injury to it as a viewer arising from the
Commission’s grant of the application in dispute in order to establish standing to seek judicial
review of the Commission’s action.

We do not understand the Court’s decision to limit such a party to a showing of injury
arising from prospective changes in program content following the Commission’s grant of the
application in question. It was Rainbow that chose to focus on claims that its member would be
“deprived of program service in the public interest.”* See Rainbow/PUSH, 330 F.3d at 544.
Rainbow’ s claims now that it had no way to demonstrate with greater specificity how its two
members would be harmed because the applicants here furnished no information in their applica
tionabout their planned programming is particularly unpersuasive in the circumstances of this

case. See Pet. at 4. Sinclair Broadcast Group, which is acquiring stations in the two communities

! The declarations submitted by Rainbow also claimed that the declarants would be “ deprived
of job opportunities’ if the applications were granted. See JA. 256-57, 671-72. Rainbow, how-
ever, never explained how grant of the applications would have such an effect. As the Court
pointed out, “Rainbow’ s briefs say nothing at al about job opportunities ....” 330 F.3d at 544.



in which Rainbow’s members reside, is along established broadcaster that has been operating
television stations in these and other communities for many years. Sinclair was already the
licensee of a single station each in San Antonio and Oklahoma City and had been programming,
through local marketing agreements, KRRT-TV and KOKH-TV in those two markets prior to
acquiring them

Thus, there was ample opportunity for Rainbow to present evidence, if such evidence
existed, as to how Sinclair’ s past programming practices operating stations in these two com
munities had been contrary to the public interest and how its members would likely thus be
harmed if Sinclair became the licensee of a second station in these communities. Rainbow
acknowledges that Sinclair had already provided some programming on KRRT-TV and KOKH-
TV, but dismisses the significance of that fact because, it asserts, Sinclair did not supply all of
the stations' programming and thus its past programming practices at the stations it is now
acquiring “provides only a speculative basis for guessing Sinclair’ s future programming inten
tions.” Pet. at 4 n.12

It is difficult to take serioudly the claim that an applicant’ s past operation of existing sta-
tions of which it was either already the licensee or over which it offered programs pursuant to a
loca marketing agreement could not provide abasis for a party like Rainbow to argue that
granting the applicant a license for another station in the same community would be contrary to
the public interest. Indeed, in contrasting unfavorably Rainbow’s showing in this case with that
of the appellants in Office of Communication of United Church of Christ v. FCC, 359 F.2d 994

(D.C.Cir. 1966) (“UCC"), the Court noted that the UCC appellants’ injury was based on a his-

2 By contrast, in its filings with the Commission, Rainbow claimed that Sinclair “broker[ed]
all or virtually all of thetime on Glencairn’s stations ....” JA 625; see also JA 242.



tory of inadequate or improper past programming at the station and arguments that “the licensee
could be expected to continue programming in the same vein.” Rainbow/PUSH, 330 F.3d at
543. “Rainbow,” the Court held, “has not made a comparable showing; indeed, it has not even
tried to do s0.” Id.

In this case, either there was no evidence from Sinclair’s past operation of stationsin San
Antonio or Oklahoma City (or in other communities) to plausibly predict that its acquisition and
subsequent operation of KRRT or KOKH would be contrary to the public interest, or Rainbow
failed to provide such evidence. In either case, the Court properly found Rainbow’s claims
“purely speculative” (330 F.3d at 545) and thus inadequate to meet its burden to demonstrate
standing. The Court indicated that if Rainbow had made “* plausible predictions about [the] likely
programming decisions' of the applicants’ (id. at 546) demonstrating why its member would be
harmed by grant of the applications, it may have met its burden to demonstrate standing.

There obvioudly is no basis for Rainbow s suggestion that no petitioner to deny would
ever be able to provide such evidence. As Rainbow notes, the Commission indicated in its recent
modifications to its media ownership rules, that it is “obligated” to consider petitions to deny
arguing that license transfers are not in the public interest. Pet. at 9, citing, 2002 Biennial Regu-
latory Review - Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules, FCC 03-127, 185
(July 2, 2003), pets. for rev. pending, Media General, Inc. v. FCC, No. 03-1231, et al. (D.C.Cir.,
filed Aug. 6, 2003). If evidence from Sinclair’s past operations in Oklahoma City and San
Antonio, or from its operation of television stationsin a number of other communities supported
such predictions, Rainbow could have presented “plausible predictions’ to the Commission that
grant of the applications would have an effect upon programming that would harm Rainbow’s

members. Rainbow, however, presented no such evidence.



The Court’s decision does not “ effectively prevent viewers from establishing standing to
challenge license transfers.” Pet. at 3. The Court’s decision prevents viewers who rely on aclam
of automatic viewer standing and thus fail to show how they are injured by the FCC’s grant of a
license application from challenging the Commission’s action on judicial review. A requirement
to show such “injury-infact” that is “concrete and particularized” is, of course, a requirement for
Article Il standing to invoke the jurisdiction of the court. See Lujan v. Defenders of Wildlife,
504 U.S. 555, 560 (1992).

Rainbow s reliance on the holding in UCC misreads that case as well as the Court’s
opinion in this case. See Pet. at 5. Indeed, as the Court noted here, UCC holds that audience
members “may have standing to challenge a decision of the Commission because they may bring
to the Commission’ s attention matters relating to a broadcaster’ s programming.” Rainbow/-
PUSH, 330 F.3d at 543. The Court added, however, that it did not in UCC “purport to apply a
more relaxed standard to audience members than to other litigants seeking to demonstrate their
standing under Article11.” Id. And Rainbow’ s rehearing petition makes clear that it continues to
seek a more relaxed standard for viewer standing than would apply to other litigants.

We do not dispute Rainbow’s claim (Pet. at 6) that there may be a relationship between
diversity of ownership and diversity of viewpoints. See, e.g., 2002 Biennial Regulatory Review,
FCC 03-127, 11 26-35. However, it does not follow that the public interest is aways disserved,
as Rainbow suggests, by areduction inthe number of local station owners. See Pet. at 7-8. The
Commission has already concluded by rule that in the two communities at issue in this case, San

Antonio and Oklahoma City, it is not contrary to the public interest to allow one entity to be the



-9-

licersee of two television stations.® Rainbow does not claim to challenge in this case the validity
of that rule. Thus, unless it shows some particular facts demonstrating that its members will be
harmed in these cases beyond the mere fact that two stations will be commonly owned, it cannot
demonstrate the requisite injury-in-fact to give it standing to seek judicial review.

Rainbow’ s criticism of the Court’s discussion of Llerandi v. FCC, 863 F.2d 79 (D.C.Cir.
1988) as “flawed” (Pet. at 3, 10-11) ignores the effect of changes in the Commission’s rules
since that case was decided. In Llerandi appellants, who asserted standing as listeners to the
radio stations in dispute there, claimed that grant of the applications would result in a violation of
the Commission’s “duopoly” rule, which at that time prohibited ownership of two AM radio
station in the same or nearby communities. On review, the Court held that the appellants had
standing as residents of the city of license and members of the listening public, concluding that
“[I]isteners are, by definition, ‘injured” when licenses are issued in contravention of the policies
undergirding the duopoly rule.” 863 F.2d at 85.

The Court properly distinguished Llerandi in the opinion here, pointing out that the Com-
mission had revised its duopoly rule after concluding that it was in the public interest for thisrule
to allow the common ownership of two television stations in markets of the type at issue here.
Thus, unlike the petitioner to deny in Llerandi, Rainbow could “not allege that granting the
applications at issue here would actually violate the current rule.” Rainbow/PUSH, 330 F.3d at

545. Contrary to Rainbow’ s assertions, however, the Court did not hold that a party like Rainbow

3 See Review of the Commission’ s Regulations Governing Television Broadcasting, 14 FCC
Rcd 12903 (1999), reconsid. granted in part, 16 FCC Rcd 1067 (2001), aff'd in part and
remanded in part, Snclair Broadcast Group v. FCC, 284 F.3d 148 (D.C.Cir. 2002). In its recent
review of broadcast ownership rules, the Commission modified its local television ownership
rule, but such modification does not affect the applications at issue in this case. See 2002
Biennial Regulatory Review, FCC 03-127, 132-234.



-10 -

could never have standing to seek review in such circumstances — only that Rainbow could not
meet its burdensimply by relying on a*general, and vague, claim that Sinclair’s acquisition of
the licenses ‘would reduce the diversity’ of programming in San Antonio and Oklahoma City”
without explaining why Rainbow’s members “believe that a grant of the application would
deprive them of ‘program service in the public interest.” Indeed, they do not offer evidence that
programming after a grant would be any different that it was before, or even ‘plausible predict-
tions about [the] likely programming decisions’ of the applicants.” Id. at 545-46, quoting Huddy
v. FCC, 236 F.3d 720, 722 (D.C.Cir. 2001).

Rainbow unwittingly acknowledges this when it asserts that although a party “must
identify the nature of his or her injury to establish standing, there is no need to explain at length
what the FCC itself has viewed as common sense and what the courts have long accepted as
true.” Pet. at 13. As noted above, however, whatever the FCC may have thought in the past, the
FCC no longer “view([s] as common sense” that a harm to the public interest arises automatically
from the mere common ownership of two television stations in markets suchas San Antonio and
Oklahoma City. Thus, unlike the appellants in Llerandi, Rainbow cannot satisfy its burden to
show injury by reference to arule, but must make a specific showing that notwithstanding the
Commission’s revised duopoly rule its member will be harmed by grant of these applications.
The bare claims in the declarations upon which it relies plainly are inadequate to meet this bur-
den and were properly rejected by the Court.

It was rational for the Court to conclude that where the claim, asin Llerandi, is that grant
of an application would violate an ownership rule adopted by the Commission to protect viewers,
aplausible claim that grant of an application would violate the rule was sufficient injury for a

viewer or listener to have Article Il standing. However, where, asin this case, there is no asser-



-11-

tion of such arule violation, a party cannot demonstrate standing simply by relying on “genera,
and vague, claim[s]” that it would be aggrieved by a speculative decrease in diversity. Thisis
fundamental standing analysis articulated in the Supreme Court’ s well-known language that “a
mere ‘interest in a problem,” no matter how longstanding the interest and no matter how quali-
fied the organization is in evaluating the problem, is not sufficient by itself....” Serra Club v.
Morton, 405 U.S. 727, 739 (1972); see also United States v. Western Electric Co., 900 F.2d 283,
310 (D.C.Cir.), cert. denied, MCI Communications Corp. v. United States, 498 U.S. 911 (1990)
(unparticularized consumer argument too vague to confer standing).

Rainbow’ s contention (Pet. at 13) that the “evidence in the record establishes injury from
Sinclair’s control of two stations’ in these two communities amounts to little more than areitera-
tion of its “automatic audience standing” argument. The Court correctly concluded that viewers
are not automatically injured by a reduction of the number of television station ownersin a mar-
ket that is consistent with the Commission rules, and there must instead be offered some specific
evidence or plausible prediction that that action will have an effect on the station’s programming
that will harm viewers.

Moreover, even if there were basis for Rainbow’ s additional allegations (Pet. at 14) that
Sinclair was able to acquire these two stations by some sort of unfair competition and by mis-
representations to the Commission, it still fails to demonstrate injury. The Court has already held
in Huddy that, for purposes of showing standing, viewers ordinarily are not injured by licensee

misrepresentations to the FCC.* Similarly, absent alink to predictions about a station’s program-

“ In Huddy, the Court noted that the appellant had raised concerns about a license applicant’s
integrity with respect to its compliance with certain FCC rules but had made “no effort to link
those business behavior issues with plausible predictions about [the applicant’s] likely program-
ming decisions.” 236 F.3d at 722. The Court added that “in the interests of ‘ preserv[ing] the



ming, a generalized claim that a station has been acquired in some unfair manner does not in
itself demonstrate harm to viewers.
CONCLUSION

In consideration of the foregoing, the petition for rehearing should be denied.

Respectfully submitted,

Daniel M. Armstrong
Associate General Counsel

C. Grey Pash, Jr.
Counsel

Federal Communications Commission
Washington, D. C. 20554

(202) 418-1740

Fax: (202) 418-2819

August 19, 2003

integrity’ of its operations, ... the Commission is entitled to consider a would-be licensee's
deceptive behavior as grounds for rejecting an application ...,” and the FCC has a well-estab-
lished policy against misrepresentation. See FCC Br. at 33. However, the Huddy opinion found
that it didn’t necessarily follow that FCC underenforcement of policies against deceptive
behavior in alicensee's contact with the agency “is likely to cause the sort of ‘material impair-
ment of [a viewer’s] hopes or expectations that is needed to support standing.” Id.at 723-24.



